Public relations to temat bardzo szeroki. Ogólnie jest to sposób, w jaki kształtuje się opinia o przedsiębiorstwie. To również metoda, jaką zarządza się wizerunkiem publicznym tej firmy. Nie można zapomnieć również o tym, że public relations jest także procesem komunikacji między firmą a jej odbiorcami czy klientami.
Czym jednak dokładnie jest public relations? Do czego służy? Na czym polegają działania PR-u? I co jeszcze warto o tym wiedzieć? Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem.
Public relations – czym jest
Wyrażenie public relations używane jest w odniesieniu do wielu kontekstów. Nie ma też jednoznacznej definicji public realtions. Często pojęcie to rozumie się synonimicznie z komunikacją. Warto jednak zaznaczyć, że public relations jest zdecydowanie bardziej szersze. Mimo że wyróżnia się naprawdę wiele definicji tego pojęcia, to w ogólnym rozrachunku sens jest ten sam.
Public relations to część działalności przedsiębiorstwa, firmy czy organizacji. Polega ona na kreowaniu oraz utrzymywaniu pozytywnego jej wizerunku. Można również powiedzieć, że PR to pewnego rodzaju sztuka osiągania harmonii z otoczeniem. Jedna z badaczek określa PR jako świadome, celowe i systematyczne oddziaływanie danej organizacji na publiczność. A więc na otoczenie firmy czy przedsiębiorstwa. To oddziaływanie polega na kształtowaniu stosunków czy układów przez komunikowanie i pielęgnowanie kontaktów.
Cele public relations
Cele w kontekście public relations podzielić można na trzy główne grupy:
- główne,
- pośrednie,
- bieżące.
Cele główne to wszystkie bardzo ogólne działania, które związane są z dążeniem organizacji do stworzenia odpowiedniego wizerunku firmy. Sprowadzają się do pielęgnowania dobrego wizerunku w oczach otoczenia. to otoczenie to odbiorcy, opinia publiczna, klienci, media czy użytkownicy produktów albo usług firmy.
Cele pośrednie to przede wszystkim:
- informowanie odbiorców o działalności organizacji, firmy czy przedsiębiorstwa,
- prezentacja stanowisk w sprawach które są ważne społecznie,
- podążanie za opinią publiczną,
- zapoznawanie odbiorców z ofertą przedsiębiorstwa oraz dostosowywanie jej do potrzeb klientów.
Cele pośrednie są bardziej szczegółowe i służą do realizacji celów ogólnych organizacji. W tym wszystkim jednak ciągle chodzi o to, by działania firmy były widoczne i bardzo dobrze odbierane przez otoczenie.
Cele bieżące z kolei są najbardziej sprecyzowane. Obejmują głównie:
- przedstawianie firmy jako organizacji sprawnie zorganizowanej,
- zwracanie uwagi na istnienie danej firmy albo jej produktu czy usługi,
- dopełnianie wiedzy na temat przedsiębiorstwa,
- wzbudzenie, pielęgnowanie i pogłębianie zaufania do danego produktu czy usługi,
- pozycjonowanie organizacji na rynku,
- informowanie o stanowisku, jakie zajmuje organizacja w ważnych sprawach dla otoczenia,
- uzyskiwanie akceptacji ze strony lokalnych władz,
- wspieranie różnego typu działań reklamowych i marketingowych.
Cele bieżące są zależne o strategii, którą ma dana organizacja. Cele te mają systematycznie i na bieżąco zapoznawać otoczenie z aktualnymi działaniami przedsiębiorstwa. Mają również wspierać akcje marketingowe.
Czym jest czarny PR
Czarny PR, najprościej rzecz ujmując, to odwrócona strategia budowania opinii o firmie czy organizacji. Celem czarnego PR-u jest zburzenie dobrego wizerunku organizacji, zazwyczaj konkurencji. To również działania, które prowadzą do obniżenia pozycji na rynku danego przedsiębiorstwa. W praktyce polega to często na manipulacji faktami oraz dezinformacji.
Jak wygląda praca w public relations
Obowiązki specjalisty w tej branży polegają przede wszystkim na:
- tworzeniu komunikatów prasowych orz przygotowywaniem różnego typu informacji dla mediów,
- identyfikowaniu grup klientów i odbiorców oraz wskazywanie na najbardziej efektywne sposoby dotarcia do tych grup,
- odpowiadaniu na pytania i wiadomości ze strony mediów, oraz regularne wywiady dla nich,
- organizowaniu konferencji prasowych i innych wydarzeń,
- współpracowaniu z kierownictwem, działem HR czy udziałowcami przedsiębiorstwa,
- ocenianiu programów marketingowych i promocyjnych, żeby sprawić, by były one odpowiednie z działaniami PR-u,
- przygotowywaniu przemówień dla kierownictwa przedsiębiorstwa,
- pracy nad strategią pozyskiwania funduszy dla przedsiębiorstwa,
- weryfikowaniu i analizowaniu efektywności kampanii komunikacyjnych.
Umiejętności niezbędne w pracy PR-owca
Jest kilka umiejętności, które powinna posiadać osoba pracująca w public relations. Podczas rozmów kwalifikacyjnych na to stanowisko kładzie się na nie szczególny nacisk. W tym zawodzie trzeba być przede wszystkim kreatywnym, otwartym i komunikacyjnym. Inne umiejętności to:
- umiejętności komunikacyjne we wszystkich możliwych formach,
- praca pod presją czasu,
- rozwiązywanie wszelkiego rodzaju konfliktów,
- organizacja eventów i wydarzeń,
- umiejętność sprawnego i szybkiego poruszania się w mediach społecznościowych,
- wszelkiego rodzaju umiejętności organizacyjne,
- znajomość nowoczesnych narzędzi komunikacji w sferze online.
Praca w zawodzie public relations od zawsze była moim marzeniem i niedawno udało mi się je spełnić 🙂