Kobieta ściągająca książkę z półki w bibliotece

Promocja biblioteki – poznaj kilka sprawdzonych pomysłów na to, jak wypromować bibliotekę

Po pierwsze warto zastanowić się czy biblioteka jest dzisiaj w ogóle potrzebna? Czy jest potrzebna w danej miejscowości? Warto mieć przy tym na uwadze, że trwałość naszej kultury możliwa jest właśnie dzięki bibliotekom. Oczywiście nie tylko, ale w dużej mierze. Już samo to powinno odpowiadać na pytanie twierdząco.

Jak jednak wypromować bibliotekę w świecie, w którym ta instytucja powoli zanika? Poznaj kilka sposobów na to, jak wypromować bibliotekę. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem.

Zmień historię o lokalnej bibliotece w świadomości mieszkańców danej miejscowości

Z czym najczęściej kojarzy się nam biblioteka, jako instytucja? Często z nudnymi lekturami szkolnymi. Z pierwszym dostępem do Internetu. Z pierwszą samodzielnie przeczytaną książką. A więc różnie – czasem pozytywnie, czasem negatywnie. Większość z nas jednak myśli o bibliotekach jako o czymś, co ewoluuje i unowocześnia się bardzo powoli.

Jednak tak naprawdę ze swoistych bibliotek korzystamy niemal codziennie. Należą do nich Netflix czy Spotify. To biblioteki filmów, seriali, muzyki czy podcastów. Korzystamy z nich, gdy mamy ochotę na rozrywkę.

Elektroniczną biblioteką z pewnością jest również wyszukiwarka Google. Przecież często szukamy w niej różnych informacji, pytamy jak coś zrobić. Budując wśród mieszkańców obraz biblioteki powinniśmy więc mieć w głowie dwie główne potrzeby: rozrywki i wiedzy.

Gdy jakiś serial staje się bardzo popularny, w kolejce ustawiają się osoby, które chciałby wypożyczyć tą samą książkę. Takie książki można wykorzystać do unowocześniania i szerszego budowania świadomości o bibliotece. Gdy do kin wchodzi nowy film oparty na książce, warto wrzucić zdjęcie książki do social mediów. W tym samym poście można opublikować listę podobnych książek. Nie zawsze muszą to być nowości.

Idźmy dalej. Gdy znany piosenkarz w jakimś wywiadzie opowiada o swojej ulubionej książce albo ulubionym autorze, to poinformuj w mediach społecznościowych, że macie tę właśnie książkę na stanie. Warto również samemu rozpoczynać interakcję ze znanymi osobami, pytając o ich ulubione lektury szkolne.

Jeśli chodzi o potrzebę wiedzy zaś, to warto promować w bibliotece książki o tematyce podobnej, jaką interesują się mieszkańcy danej miejscowości. Mogą to być chociażby poradniki ogrodnicze czy książki kulinarne. W ten obszar może zaliczać się również majsterkowanie czy wędkowanie.

Takie książki warto promować w mediach społecznościowych. Idealnie jest, kiedy będziesz to robić w odpowiednim sezonie. Poradniki ogrodnicze będą świetne na wiosnę, kulinarne  – jesienią i zimą. Promowanie działu z różnymi poradnikami i książkami kucharskimi buduje wśród społeczności obraz biblioteki jako miejsca, gdzie znaleźć można naprawdę praktyczną wiedzę.

Kolorowe książki na półkach w bibliotece
Źródło: Pixabay

Plan działań

Zmianę i promocję biblioteki dobrze jest zacząć od przygotowania odpowiedniej ankiety. Zapytaj w niej, z czym mieszkańcom kojarzy się obecnie biblioteka. Zapytaj o powody, dla których ją odwiedzają. Warto zrobić jednocześnie listę zbliżających się premier i polecaj je przy okazji rozdawania ankiet.

Zbadaj hobby, jakie mają mieszkańcy danego obszaru. Pomyśl o stworzeniu grup na Facebooku czy chociażby koła gospodyń wiejskich, albo pasjonatów pszczelarstwa. Promuj tam odpowiednie książki z biblioteki. Stwórz harmonogram publikacji, staraj się go trzymać.

Uprość obsługę klienta najbardziej, jak tylko się da

Dzisiaj bardzo dużą uwagę przywiązuje się do odpowiedniej obsługi klienta. Firmy nieraz wydają olbrzymie pieniądze na tak zwanych moderatorów. Wiedzą bowiem, że ta obsługa przeniosła się dzisiaj do świata online. Zastanów się więc, czy w twojej bibliotece można wypożyczyć książkę właśnie w ten sposób? Czy można sprawdzić dostępność danej pozycji przez chociażby Instagrama? Czy sprawnie odpowiadasz na wiadomości w mediach społecznościowych, jeśli takie masz?

Biblioteki często kojarzą nam się z karami za nieoddanie pozycji w terminie. Rzadko nasze skojarzenia dotyczą ludzi, którzy doradzają nam w sprawie wypożyczenia danej książki. Warto pamiętać, że ważna jest forma wysyłanego komunikatu. Może więc warto zamienić oficjalne mejle z terminem zwrotu książki na bardziej humorystyczne? Bądź bardziej otwarty.

Plan działań

Możesz stworzyć mapę myśli, na której wypiszesz co dobrze działa na klientów. Wybierz kanały, zarówno online, jak i offline, jakimi możesz poprowadzić obsługę klienta. Przygotuj sobie listy książek do polecania klientom z każdego działu. Może trzeba przenieść doradztwo książek do strefy online?

Warto również zastanowić się nad językiem komunikacji z klientem oraz starać się unikać języka urzędniczego. Jak najbardziej staraj skupiać się na sympatycznej obsłudze klienta. Możesz również przygotować listę najczęstszych pytań i odpowiedzi oraz opublikować ją na stronie twojej biblioteki. To z pewnością usprawni cały proces obsługi czytelnika. Pamiętaj, że dzisiaj niemal wszystkie działania, które się do tego odnoszą znajdują się w strefie online.

Serce ułożone z kartek otwartej książki
Źródło: Pixabay

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że te dwa główne sposoby na promocję biblioteki, które przedstawiliśmy w artykule, rzeczywiście wcielisz w życie. Do dzieła.

One thought on “Promocja biblioteki – poznaj kilka sprawdzonych pomysłów na to, jak wypromować bibliotekę

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close